Pociągi towarowe znów pojadą między Złocieńcem, Mirosławcem, Kaliszem Pomorskim i Drawnem. O zakończeniu modernizacji na nieczynnym od 1996 r. odcinku linii kolejowej nr 410 poinformowała spółka PKP PLK.
O przywróceniu towarowego ruchu kolejowego na linii 410 między Grotnikami Drawskimi (dzielnica Złocieńca) a Drawnem poinformował w czwartek rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Bartosz Pietrzykowski. - Warta ponad 148 mln zł inwestycja została sfinansowana z budżetu państwa - podkreślił.
Pietrzykowski wyjaśnił, że jednotorowy szlak jest przystosowany do przejazdów towarowych pociągów spalinowych. Będą się one mogły poruszać tu z maks. prędkością 40 km/h. Rzecznik przypomniał, że linia była nieczynna od 1996 r. (dla ruchu pasażerskiego od 1991 r,).
W ramach inwestycji, realizowanej od 2019 r., wymieniono 55 km torów i zmodernizowano 34 obiekty inżynieryjne, m.in. most na rzece Drawa w okolicy Złocieńca, wiadukt w Kaliszu Pomorskim, a także przepusty i ściany oporowe. Ponadto powstało pięć nowych rozjazdów, zainstalowano urządzenia sterowania ruchem i radiołączności. Zmodernizowano 17 przejazdów kolejowo-drogowych (wymiana nawierzchni, oznakowanie) oraz przebudowano plac ładunkowy i rampę na stacji w Złocieńcu.
Linia została zmodernizowana przede wszystkim na potrzeby wojska; umożliwi transport do baz m.in. w Złocieńcu i Mirosławcu. - Zapewni sprawny dowóz sprzętu i towarów bez konieczności przeładowywania ich na lawety tirów. Oznacza to mniej ciężarówek na drogach i większe korzyści dla środowiska - zauważył Pietrzykowski.
Rzecznik zaznaczył, że prace budowlane na linii 410 zostały zakończone przed terminem, wyznaczonym na 2026 r. Wyjaśnił, że było to możliwe „dzięki zwiększeniu mobilizacji wykonawcy oraz zapewnieniu przyśpieszenia finansowania”. Poinformował, że w listopadzie br. przeprowadzony został odbiór końcowy.
Obowiązujący plan transportowy dla woj. zachodniopomorskiego nie przewiduje wznowienia przewozów pasażerskich na trasie Złocieniec – Drawno.
Linia 410 miała kiedyś ok. 240 km i prowadziła z Kostrzyna nad Odrą do Grzmiącej (pow. szczecinecki). Ponad połowa linii została w ostatnich dziesięcioleciach rozebrana. Na jej odcinkach (Choszczno – Barlinek – Myślibórz oraz Złocieniec – Połczyn-Zdrój) zbudowano trasę rowerową.
PAP/zn