fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin

W studiu koncertowo-nagraniowym im. Czesława Niemena odbył się koncert Roksany Kwaśnikowskiej-Stankiewicz (skrzypce) i Mateusza Stankiewicza (akordeon).

Roksana Kwaśnikowska-Stankiewicz jest wielokrotnie nagradzaną w prestiżowych konkursach solistką i kameralistką. Została wyróżniona m.in. na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Tibora Vargi (Sion), I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego, Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowym Konkursie na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego.
W 2018 roku skończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie swojego mistrza, legendarnego skrzypka prof. Jana Staniendy, otrzymując medal Magna Cum Laude. W 2023 roku otrzymała tytuł doktora sztuki, a także zdobyła nagrodę „Fryderyk” w kategorii album solowy za płytę: „Rode: 24 Caprices for Solo Violin”.

Doceniana jako solistka podczas wielu koncertów w Europie (Francji, Estonii, Włoszech, Czechach, Niemczech, Szwajcarii, Austrii), Azji (Chinach,Korei Południowej, Japonii) i Ameryce Północnej. Dwukrotnie występowała w jednej z najsłynniejszych sal koncertowych świata – nowojorskiej Carnegie Hall.

W roli solistki występowała m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej, Orkiestrą Symfoniczną im. Janačka w Ostrawie, Orkiestrą NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz z wieloma innymi.

Oprócz kariery solowej jest bardzo oddana kameralistyce. Współpracuje ze znakomitymi muzykami w kilku zespołach kameralnych. Od 2019 roku jest prymariuszką Lutosławski Quartet. Gra także w Chopin Piano Quintet, Chromatophonic Trio oraz Tansman Trio. Jest asystentką w klasie skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Roksana grana skrzypcach Johanna Augustina Wagnera z 2009 roku.

Mateusz Stankiewicz to wielokrotnie nagradzany i wszechstronny akordeonista, kameralista, doktor sztuk muzycznych, który zdobywał laury na prestiżowych konkursach o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim m.in. w Klingenthal, Sanoku, Castelfidardo, Popradzie i Wilnie.

W roku 2022 otrzymał stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska”. Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie Klaudiusza Barana. Wielokrotnie uczestniczył w mistrzowskich kursach interpretacji, pracując pod kierunkiem takich pedagogów jak Mie Miki, Geir Draugsvoll, Matti Rantanen, Claudio Jacomucci, Stefan Hussong czy Elżbieta Rosińska.

Artysta brał udział w wielu festiwalach jako solista i kameralista, m.in. podczas festiwalu Warszawska Jesień, Musica Moderna, Nowe Horyzonty, Strefa ciszy, Warszawa Singera, Smykofonia, Emanacje, Letnie koncerty na Grochowskiej. Występował w Pałacu Prezydenckim, Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Zamku Królewskim w Warszawie, Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, Bałtyckiej oraz za granicą (Węgry, Litwa, Włochy, Ukraina, Słowacja, Niemcy, Francja).

Ważnym elementem jego działalności jest współpraca z polskimi oraz zagranicznymi kompozytorami młodego pokolenia, m.in. Andrzejem Karałowem, Wojciechem Kostrzewą, Marcinem Piotrem Łopackim, Kirsten Milenko, Tylerem Versluisem. Współpraca ta zaowocowała wieloma utworami, które artysta miał okazję prawykonać.

W 2022 roku ukazała się pierwsza płyta solowa artysty, na której znalały się dwie sonaty fińskiego kompozytora Kalevi'ego Aho. Dzieła te uważane są za jedne z najtrudniejszych w literaturze akordeonowej. Mateusz Stankiewicz jest członkiem duetu Dziołak/Stankiewicz, którego główny cel artystyczny polega na propagowaniu nowej muzyki polskiej na akordeon i klarnet. Duet otrzymał stypendium Banku Société Générale na nagranie płyty, na której znalazły się utwory dedykowane zespołowi. Płyta Andrzej Karałow: De invitatione mortis (Chopin University Press, UMFC CD 124–125) z ich udziałem była nominowana do Fryderyka 2021.