
Portal „Offshore Wind Poland” opublikował rozmowę z senatorem Kazimierzem Kleiną, wyemitowaną na antenie Polskiego Radia Koszalin. Dotyczyła ona m.in. zaliczki z Krajowego Planu Odbudowy w wysokości 5 mld euro. Pieniądze te mają być przeznaczone na transformację energetyczną. Część środków ma trafić na Pomorze, m.in. na inwestycje związane z morską energetyką wiatrową.
- Mam nadzieję, że część tych środków dotrze do nas, na Pomorze - do województw pomorskiego i zachodniopomorskiego. Środki, które były wpisane w KPO, niektóre były wprost dedykowane dla naszych samorządów na transformację energetyczną - stwierdził senator Kazimierz Kleina.
W tym kontekście senator Platformy Obywatelskiej wskazał, że w KPO zapewniono środki m.in. na porty w Ustce i Łebie, które mają być modernizowane pod potrzeby morskich farm wiatrowych
- Porty w Ustce i Łebie mają być głównymi bazami serwisowymi obsługującymi budowę farm wiatrowych na Bałtyku - wskazał senator Kleina.
Przypomnijmy, że Ustka i Łeba będą miały szczególne znaczenie dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. W usteckim porcie powstanie baza serwisowa PGE Baltica. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na 2024 r. Z kolei w Łebie powstają bazy serwisowe dla projektów realizowanych wspólnie przez Equinor i Polenergię oraz przez Orlen i Northland Power. Należy również wspomnieć, że w ubiegłym tygodniu Wojewoda Pomorski wydał pozwolenie na budowę bazy serwisowej Orlenu w Łebie.
Senator Kleina w „Studiu Bałtyk” Polskiego Radia Koszalin przypomniał również, że istotne znaczenie dla rozwoju offshore wind w Polsce miał mieć port w Gdyni, gdzie planowano budowę terminalu instalacyjnego.
- Poprzedni rząd dokonał dość istotnych zmian wbrew woli zarówno zarządcy portu i samorządu regionalnego. Początkowo rząd przyjął, że głównym portem instalacyjnym ma być Gdynia. I tak zostało to ujęte w KPO przez poprzedni rząd. Później podjęto decyzję o przeniesieniu terminalu do Gdańska. W żadnym z tych portów nie podjęto działań. Natomiast polecono spółkom Skarbu Państwa budowę portu instalacyjnego w Świnoujściu. Według mojej wiedzy ta inwestycja bardzo kuleje - powiedział polityk Platformy Obywatelskiej.
1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r. Wcześniej zakładano, że terminal powstanie w porcie w Gdyni.
W kwestii terminalu w Świnoujściu budowanego przez Orlen rozstrzygnięto przetargi na wykonawców zarówno lądowej (Budimex) jak i morskiej (PORR) części terminala instalacyjnego w Świnoujściu, o czym informowaliśmy na łamach offshorewindpoland.pl. Zgodnie z harmonogramem prace zostaną zakończone w 2025 r. Jak informował Orlen, nabrzeża i place składowe pozwolą na transport i montaż najnowocześniejszych turbin wiatrowych o mocy 15 MW i większych.
KPO to program, z którego Polska ma otrzymać 59,8 mld euro (261,4 mld zł), w tym 25,3 mld euro (110,4 mld zł) w postaci dotacji i 34,5 mld euro (151 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.
Artykuł opublikowany na stronie najpoczytniejszego portalu branży wiatrowej w Polce „Offshore Wind Poland”: