fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
  • fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin

Jak wyglądała odbudowa przemysłu fonograficznego w Polsce po wojnie? Jak pracował dziennikarz muzyczny Polskiego Radia w czasach, gdy płyty winylowe były przemycane z zagranicy przez marynarzy? Między innymi te tematy poruszyli uczestnicy dyskusji prowadzonej przez Arkadiusza Wilmana na dziedzińcu Archiwum Państwowego w Koszalinie.

Wśród uczestników spotkania byli dr Karolina Bittner z IPN Poznań, która wniosła cenne spojrzenie na historię przemysłu fonograficznego w Polsce, a także Przemysław Mroczek z Polskiego Radia Koszalin, który podzielił się swoimi doświadczeniami jako dziennikarz muzyczny i obserwator sceny muzycznej. Mateusz Prus, kolekcjoner, dziennikarz i organizator Good Vibe Festival, przyczynił się do dyskusji swoją pasją do muzyki i wiedzą na temat nowych trendów.

W wydarzeniu udział wzięła również Katarzyna Plewka, zastępczyni dyrektora Narodowego Archiwum Cyfrowego, która podzieliła się niezwykłymi informacjami na temat bogactwa zasobów przechowywanych w Narodowym Archiwum Państwowym.

W kolekcji tego archiwum znajduje się imponująca liczba ponad 65 tysięcy nagrań dźwiękowych, stanowiących cenne świadectwo historii. Wśród nich można znaleźć blisko 17 tysięcy nagrań audycji sekcji polskiej Radia Wolna Europa, które odgrywały kluczową rolę w przekazywaniu informacji i promowaniu wolności w okresie zimnej wojny. Dodatkowo kolekcja zawiera 23 tysiące taśm-matek z wytwórni Polskie Nagrania oraz taśmy z zapisem głosów wybitnych postaci z historii Polski, takich jak marszałek Józef Piłsudski czy Władysław Anders.

Podczas spotkania z Małgorzatą Weiss, kierowniczką Mediateki w Koszalińskiej Bibliotece Publicznej, poruszono temat rozwoju zbiorów muzycznych na przestrzeni lat. Bibliotekarze już w 1962 roku rozpoczęli rejestrację pierwszych zbiorów muzycznych, które były utrwalane na różnorodnych nośnikach. Od tamtego czasu zbiory ewoluowały wraz z postępem technologicznym, obejmując płyty analogowe, kasety magnetofonowe z nagraniami "książek mówionych", płyty CD w formacie audio i mp3.

Dzięki starannemu gromadzeniu i przechowywaniu tych różnorodnych nośników Koszalińska Biblioteka Publiczna jest w stanie zaoferować swoim czytelnikom wiele możliwości poznawania świata muzyki i słowa. Jak podkreślają bibliotekarze, zbiory są pełne "perełek" muzycznych, które pozwalają każdemu, niezależnie od preferencji muzycznych, odkryć coś wyjątkowego.

W budynku Archigalerii zaprezentowana została okolicznościowa wystawa, na której wyeksponowane zostały zabytkowe radioodbiorniki, gramofony, magnetofony oraz nośniki muzyczne. Jest to ekspozycja stworzona z zasobów Muzeum Polskiego Radia Koszalin, Mediateki Koszalińskiej Biblioteki Publicznej, Narodowego Archiwum Cyfrowego oraz prywatnej kolekcji Mateusza Prusa. Można ją będzie oglądać przez kilka najbliższych dni. 

red./kp