Głównym zadaniem Google jest dostarczanie użytkownikom trafnych odpowiedzi na wpisywane przez nich zapytania. Od czego zależy jednak pozycja poszczególnych witryn w wynikach wyszukiwania?
Właściciel wyszukiwarki nie udostępnia oficjalnej listy wszystkich składników rankingujących. Agencja SEO jak np. SEMPIRE - opiera się na ogólnych wskazówkach Google, doświadczeniu oraz licznych testach i analizach konkurencji. Odpowiednio opracowana i wdrożona strategia pozwala sukcesywnie zwiększać widoczność na wybrane frazy kluczowe i przyciągać na stronę klienta użytkowników. Jak wygląda pozycjonowanie stron internetowych?
Jak działa Google?
Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej wymaga poznania zasad działania wyszukiwarek. Ich zadaniem jest stałe zbieranie informacji z witryn, ich porządkowanie i dopasowywanie do zapytań użytkowników.
Cały proces obejmuje 3 kolejne stopnie:
- crawlowanie – automatyczne skrypty przeszukują Internet, aby odnaleźć informacje. Systematycznie odwiedzają witryny, wchodzą w linki wewnętrzne i zewnętrzne. Dla robotów (crawlerów) szczególnie ważne są nowe strony oraz odświeżone treści. Na podstawie tych analiz na bieżąco rozszerzana jest mapa witryn, które są ze sobą powiązane,
- indeksowanie – bot odnajduje stronę, a następnie ją pobiera. Algorytm automatycznie indeksuje wybrane witryny i organizuje je w kategorie. W ten sposób odczytuje, czego dotyczy zawartość danej witryny. Pobrane informacje są przechowywane w indeksie,
- ranking – ostatnim etapem prac wyszukiwarki jest przeszukanie indeksu i zwrócenie użytkownikowi wyników, które zostaną ocenione jako najlepsze odpowiedzi na wpisane zapytanie. Pozycjonowanie strony w Google ma na celu niejako przekonanie algorytmów, że dany adres jest najbardziej trafnym wyborem dopasowanym do konkretnych słów kluczowych.
Pozycjonowanie stron w Google - jakie działania obejmuje?
SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe oraz inne działania reklamowe, które mają na celu zwiększenie ich widoczności. Jest to część marketingu internetowego, która jest składową SEM (Search Engine Marketing), czyli reklamy w wyszukiwarkach. Pozycjonowanie stron w Google wymaga analizy działalności konkretnej firmy, specyfiki marki, jej aktualnego wizerunku w sieci oraz konkurencji.
Firma zajmująca się reklamą w Internecie wykonuje audyt SEO oraz przygotowuje dalszą strategię pozycjonowania. Nieco inaczej wygląda pozycjonowanie lokalne niż ogólnopolskie. Znaczenie ma także konkretna branża czy otoczenie firmy. Pozycjonowanie sklepów internetowych często wykorzystuje słowa kluczowe z tzw. „długiego ogona” (np. „niebieskie koronkowe sukienki na wesele” czy „modny plecak dla pierwszoklasisty”). Wspólnym krokiem każdego pozycjonowania są jednak podstawowe działania on-site (w ramach witryny) oraz off-site (poza witryną).
Jest to pierwszy krok, od którego (w dużej mierze) zależą dalsze prace nad pozycjonowaniem strony www. Proces ten polega na dostosowaniu samej witryny pod kątem wskazówek dla webmasterów podanych przez Google. Celem działań jest umożliwienie robotom lepszego zrozumienia zawartości i struktury witryny, aby zaindeksowały ją zgodnie z naszymi oczekiwaniami i wyświetliły wysoko w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe.
To właśnie na prace on-site agencja zajmująca się reklamą w Google ma największy wpływ, dlatego ważna jest ich wyjątkowa skrupulatność.Działania obejmują m.in.:
- optymalizację treści – teksty to z jeden z czynników rankingowych mających duży wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google. Ważne, aby treść była unikalna, podzielona na nagłówki (H1, H2, H3…) pozwalające określać jej strukturę oraz posiadała odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych (w tym także common words, które są mocno związane z określoną tematyką),
- optymalizację SEO kodu – ważne są odpowiednie meta title dla poszczególnych podstron. Tagi powinny nie tylko zawierać słowo kluczowe, ale i zachęcać do klikania. Należy zadbać również o zwięzłe i atrakcyjne meta description z CTA (nie są one czynnikiem rankingowym w SEO, ale zachęcają do klikania). Kolejnym ważnym krokiem wpływającym na pozycjonowanie stron www jest przyjazny adres URL (krótki i zawierający słowo kluczowe) czy optymalizacja grafik (kompresja, format jpg lub svg, opis alternatywny – atrybut alt, przyjazna nazwa grafiki),
- linkowanie wewnętrzne – linki wewnętrzne ułatwiają robotom wyszukiwarki indeksowanie, co ma duży wpływ na pozycjonowanie strony. Warto zadbać o przejrzyste menu serwisu, mapę strony (dla rozbudowanych sklepów internetowych najlepiej podzielić ją na części), paginację, sekcje produkty podobne, inni klienci kupili czy ostatnio na blogu. Linki należy zamieszczać także w treści pomiędzy stroną główną, a kategoriami, produktami i blogiem,
- przygotowanie wersji mobilnej strony,
- szybkość ładowania się strony – warto kompresować obrazy, eliminować zbędny kod, usuwać niewykorzystane skrypty i korzystać z dobrego hostingu.
Działania off-site w SEO
- link building – budowanie sieci linków zewnętrznych prowadzących do strony z innych stron (artykuły sponsorowane w serwisach, teksty na blogach, polecania na innych witrynach, cytowania artykułów, obecność w porównywarkach produktów dla branży e commerce itp.),
- sygnały społecznościowe – intensywne działania w Social Mediach,
- budowanie zaufania do domeny – należy dbać o wizerunek marki w sieci, aby reklama w Internecie była wiarygodna, a użytkownicy sami linkowali do naszej strony.
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych to długotrwałe działania i synergia. Szybkość ładowania się witryny nie pomoże, gdy treść nie będzie unikalna, a odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych niewiele da, gdy do strony nie będą prowadziły linki. To oznacza, że SEO musi być nastawione na wielopłaszczyznowe prace oraz stałą analitykę danych (zdobywanie wiedzy o źródłach ruchu, odwiedzanych podstronach, zachowaniach użytkowników, zmianach u konkurencji).
Agencja SEM SEO SEMPIRE
[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]