Polska podąża za trendami światowymi w zakresie cyfryzacji - powiedział wicedyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Przemysław Kurczewski. Mamy potencjał rynkowy, by w perspektywie kilku lat stać się tzw. hubem produkcyjnym Europy - dodał.

Jak zaznaczył Kurczewski, polscy przedsiębiorcy „podążają za globalnymi trendami w dziedzinie cyfryzacji”. Wskazał na pierwszy opracowany przez NCBR raport dot. projektów cyfryzacyjnych, z których wynika, że rośnie liczba przedsięwzięć cyfrowych w naszym kraju. - Np. liczba wniosków o dofinansowanie do projektów dot. sztucznej inteligencji (AI) wzrosła 4-krotnie, a związanych z uczeniem maszynowym (ML)- 9-krotnie - powiedział. Dodał, że w ciągu ostatniej dekady cały budżet NCBR na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w Polsce wyniósł ok. 66 mld zł.

Od 2016 roku do I połowy 2021 r. wśród 2604 analizowanych w raporcie umów, 1513 o łącznej wartości 15,26 mld zł było związanych z cyfryzacją. 608 umów o wartości 3,92 mld zł dotyczyło rozwoju oprogramowania, 476 o wartości 8,11 mld zł - innowacji procesowych, a 429 o wartości 3,23 mld zł - opracowania nowego sprzętu.

Jak podkreślił Kurczewski, cyfryzacja jest niezbędna do tego, by Polska „wybiła się na gospodarkę 4.0 czy 5.0”, w której produkcja będzie odbywać się praktycznie bez uczestnictwa człowieka.

Zwrócił uwagę, że rośnie znaczenie rozwiązań cyfrowych w polskiej gospodarce, co sprawia, że nasz kraj postrzegany jest, według rankingu firmy doradczej McKinsey, za tzw. cyfrowego challengera. - Dzięki cyfryzacji PKB Polski może wzrosnąć o 275 mld zł. do 2025 r. - zaznaczył wiceszef NCBR.

Kurczewski podkreślił, że pod względem liczby naukowców i ekspertów pracujących nad rozwiązaniami w zakresie m.in. AI Polska zajmuje 7. miejsce w UE i 1. w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Zdaniem Kurczewskiego dane te pokazują, że mamy potencjał rynkowy, by w perspektywie kilku lat stać się tzw. hubem produkcyjnym Europy, czyli interesującym rynkiem dla zagranicznych firm z takich krajów, jak Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy Francja. - Chodzi nie tylko o możliwość wytwarzania na tutejszym rynku określonych produktów, ale też o odpowiednie zaplecze w postaci centrów naukowo-badawczych, by je rozwijać - podkreślił.

W ocenie wicedyrektora NCBR powodzenie tych działań zależy m.in. od precyzyjnie opracowanej strategii, nakierowanej na wspieranie określonych dziedzin wiedzy, które zapewnią naszej gospodarce przewagę konkurencyjną w przyszłości.

Według Kurczewskiego poziom digitalizacji polskich przedsiębiorstw jest nadal stosunkowo niski - m.in. dlatego, że dużo jest rodzinnych firm, które koncentrują działalność głównie na rynku krajowym.

Kwestie związane z cyfryzacją będą tematem rozpoczynającego się w poniedziałek 6 grudnia 2021 r. Szczytu Cyfrowego ONZ - IGF 2021 w Katowicach. Wydarzenie potrwa do 10 grudnia. 10-12 grudnia odbędzie się tzw. IGF After Party dla młodych programistów z całego świata.

PAP/od