fot. wikimedia
Projektanci spółki Energa Invest zaproponowali wariant naprawczy oraz trzy docelowe warianty przebudowy urządzeń i budowli Kanału Jamneńskiego w Mielnie. Zakładają one trwałe otwarcie skrzydeł wrót sztormowych lub ich całkowitą likwidację. Pomysły będą konsultowane z mieszkańcami.

Zaproponowane koncepcje mają rozwiązać problem brauk skutecznej i w pełni kontrolowanej regulacji stanów wody w jeziorze Jamno przy niskich i wysokich stanach ekstremalnych. Plany spółki Energa Invest zakładają także: przywrócenie możliwości wymiany wody morskiej i wody z jeziora, przywrócenie możliwości migracji ryb między jeziorem a morzem, ograniczenie zarzucania wylotu Kanału rumowiskiem morskim i abrazji skarpy mierzei wschodniej oraz przywrócenie możliwości nawigacji między jeziorem a morzem.

Wariant naprawczy przewiduje:
  • trwałe otwarcie skrzydeł wrót sztormowych,
  • podzielenie czteroprzęsłowej konstrukcji na dwie części,
  • wykonanie komorowej w części zachodniej przepławki dla ryb, umożliwiającej migrację ryb w obu kierunkach,
  • wstawienie w części wschodniej sekcji zasuw płaskich dwudzielnych, umożliwiających sterowanie poziomami wody w jeziorze,
  • zasuwy w pełni sterowalne z możliwością podnoszenia obu części w górę, co umożliwi przepływ wody i organizmów wodnych pod otwartą zasuwą przy dnie kanału, zarówno w kierunku morza jak i jeziora.
Pierwszy wariant przewiduje:
  • przebudowę konstrukcji istniejących wrót sztormowych,
  • wykorzystanie zabudowy wykonanej w wariancie naprawczym do budowy śluzy żeglownej i przepławki szczelinowej dla ryb,
  • montaż zautomatyzowanego systemu obsługi zasuw wykonanych w wariancie naprawczym,
  • wykonanie na wschodnim brzegu kanału przepompowni do okresowej regulacji poziomu wód,
  • w strefie brzegowej morza modernizację istniejących opasek brzegowych, na wylocie kanału do morza budowę kierownic z palisad drewnianych.
Drugi wariant zakłada:
  • budowę zewnętrznego portu morskiego wraz z infrastrukturą,
  • budowę portu wewnętrznego wraz z infrastrukturą,
  • budowę śluzy jednokomorowej wraz z przepławką dla ryb typu szczelinowego,
  • budowę kanału żeglownego prowadzącego bezpośrednio do jeziora,
  • w strefie brzegowej morza modernizację istniejących opasek brzegowych,
  • budowę mostu obrotowego w ciągu istniejącej drogi powiatowej.
Trzeci wariant przewiduje:
  • budowę zewnętrznego portu pełnomorskiego wraz z infrastrukturą,
  • budowę śluzy jednokomorowej wraz z przepławką dla ryb typu szczelinowego,
  • budowę kanału żeglownego prowadzącego bezpośrednio do jeziora z awanportem,
  • w strefie brzegowej morza modernizację istniejących opasek brzegowych,
  • budowę mostu obrotowego w ciągu istniejącej drogi powiatowej.

Wpływ na to, czy koncepcje te zostaną zaakceptowane, a jeżeli tak, to które, mieć będą konsultacje społeczne. Pierwsze spotkanie, na które zapraszają przedstawiciele PGW Wody Polskie RZGW w Szczecinie i Energi Invest odbędzie się 3 grudnia (wtorek) w sali nr 190 na I piętrze Delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Koszalinie (ul. Władysława Andersa 34). Drugie zaplanowano na 7 grudnia (sobota) w sali konferencyjnej ROYAL PARK Hotel & Spa w Mielnie (ul. Wakacyjna 6). Oba spotkania rozpoczną się o godzinie 10:00.

Spotkania mają charakter otwarty, co oznacza że może w nich uczestniczyć każdy zainteresowany. Oba spotkania będą miały taki sam przebieg i zostaną na nich przedstawione te same informacje nt. rozwiązań koncepcyjnych.

Uczestnicy dyskusji będą mieli możliwość zadawania pytań dotyczących zaproponowanych wariantów, zarówno projektantom Energa Invest, jak i innym ekspertom. Każdy z uczestników spotkania, na jego zakończenie, będzie mógł zagłosować na wybrany przez siebie wariant oraz zgłosić uwagi lub wnioski na rozdawanych podczas spotkań formularzach.

Więcej o planowanych konsultacjach, w tym sposobie rejestracji się na spotkania konsultacyjne TUTAJ>>

red./ar