Premier Beata Szydło, w liście skierowanym do uczestników
inauguracji, zwróciła uwagę, że budowa promu jest kolejnym krokiem na
drodze do odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego i polskiej obecności
na Bałtyku. W liście odczytanym przez ministra gospodarki morskiej
Marka Gróbarczyka premier Beata Szydło przypomniała, że prom, którego
budowę rozpoczęto, jest pierwszą od ponad 40 lat nową jednostką kupioną
przez polskiego armatora w polskiej stoczni.
Budowa nowego promu dla PŻB rozpoczęta | Źródło: TVP Info
To także pierwszy statek, który po ośmioletniej przerwie opuści dawną Stocznię Szczecińską. Zdaniem Beaty Szydło, przemysł stoczniowy może stać się jedną z najważniejszych gałęzi przemysłu przyczyniających się do rozwoju polskiej gospodarki. Premier przypomniała, że z myślą o rozwoju przemysłu stoczniowego rząd przyjął ważną ustawę stoczniową.
Wicemarszałek Sejmu, Joachim Brudziński przeprosił stoczniowców za decyzje poprzednich rządów, które zamknęły stocznię. Przeprosił ich - jak powiedział - "za lata upokorzeń".
-
Chciałbym powiedzieć na koniec, żeby uspokoić stoczniowców, że czas
politycznego gadania już za nami. A teraz wszystko zostawiamy w państwa
rękach. Politycy to, co mieli zrobić - zrobili.
Dzisiaj jestem absolutnie spokojny, bo wiem, że na całym rynku europejskim, rynku stoczniowym, nie ma drugich takich specjalistów i takich mistrzów, jak wy. I jestem spokojny o tę inwestycję
Jak powiedział Polskiemu Radiu Koszalin minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, przedsiębiorstwo jest w bardzo dobrej sytuacji. Dodał również, że próba prywatyzacji firmy w okresie rządów koalicji PO - PSL była wielkim skandalem. Zaznaczył, że PŻB jest jednym z najlepiej rozwijających się przedsiębiorstw w kraju. Podkreślił również, że PŻB zostaje w strukturach państwa. Dodał, że będzie miała przydzielony nadzór, by proces inwestycyjny został niezakłócony. Minister Marek Gróbarczyk poinformował, że celem przedsiębiorstwa są dwa promy. Podkreślił, że pierwszy z nich będzie realizowany maksymalnie w ciągu trzech lat.
W #Szczecin rusza pierwsza od wielu lat budowa promu. Nowoczesny prom przewoził będzie pasażerów Polskiej Żeglugi Bałtyckiej #PŻB #żeglugaPL pic.twitter.com/ChWdhS43lC
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) 23 czerwca 2017
Wybudowany w szczecińskiej stoczni prom pasażersko-samochodowy będzie miał długość przeszło 202 m, szerokość 30 m i będzie osiągał prędkość 18 węzłów. Pomieści 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 70 osób. Ciekły gaz naturalny to główne paliwo, jakie będzie wykorzystywała jednostka. Prom zostanie wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, w części rufowej usytuowane zostaną dwa główne pędniki typu Azipod. Będzie on przystosowany do pobierania paliwa do zbiorników z wykorzystaniem infrastruktury terminalu LNG w Świnoujściu oraz portu w Ystad.
Polska Żegluga Bałtycka obecnie ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r. oraz Mazovię zbudowaną w 1996 r. Cracovia to najnowszy zakupiony prom wybudowany w 2002 r., który rozpocznie swoją pracę na Morzu Bałtyckim w lipcu br. Jednostki PŻB pływają na trasach: Gdańsk-Nynashamn oraz Świnoujście-Ystad.
IAR/TVP INFO/jr
GALERIA ZDJĘĆ: