
Czym jest edukacja włączająca, do
których uczniów jest skierowana i czy nasze placówki oświatowe są
w stanie wesprzeć taki proces kształcenia? O tym mówimy w
czwartkowych „Wieczornych spotkaniach”.
W Polsce każdego roku coraz więcej dzieci potrzebuje ponadstandardowego wsparcia w procesie
kształcenia lub specjalnej organizacji nauki. Dotyczy to zarówno
dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, deficytami
intelektualnymi, ale też tych z wyjątkowymi talentami.
Niezależnie
od tego potrzeba szybkich i szeroko zakrojonych działań, tak by
każdy polski uczeń był lepiej przygotowany do samodzielnego
życia. W tym kontekście edukacja włączająca rozumiana jest jako
edukacja wysokiej jakości dla wszystkich uczących się.
Wprowadzenie jej założeń do polskiego systemu edukacji wymaga
zmian w prawie oświatowym.
17 maja 2022 r. Prezydent RP podpisał
ustawę o zmianach w ustawie o systemie oświaty i innych niektórych
ustaw. W nowych regulacjach znalazły się rozwiązania dotyczące
m.in. standaryzacji zatrudniania specjalistów w przedszkolach i
szkołach. Rozwiązania w tym zakresie będą wprowadzane stopniowo
od 1 września 2022 r. do 1 września 2024 r.
Czy szkoły na to są
przygotowane? O tym w rozmowie z Renatą Pacholczyk mówi Elżbieta Neroj, zastępca Dyrektora
Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej Ministerstwie
Edukacji i Nauki.
materiał Renaty Pacholczyk
Edukacja włączająca już w szkołach
funkcjonuje. Nauczyciele, pedagodzy oraz rodzice są zgodni, że
każdy uczeń zasługuje na indywidualne podejście. W największym
stopniu dotyczy to dzieci borykających się z różnymi problemami.
Agnieszka Czupajło, dyrektorka Miejskiej Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Koszalinie przyznaje, że przy takiej
formie edukacji problemem jest brak dostatecznej liczby pedagogów,
psychologów czy też terapeutów pedagogicznych.
Z Agnieszką
Czupajło rozmawiała Anna Winnicka.
materiał Anny Winnickiej
Choć w tym modelu edukacji najwięcej obaw budzi brak specjalistycznej kadry, to nie można zapomnieć o niebagatelnej roli rodziców. Odwiedziliśmy jedną z koszalińskich szkół, o której śmiało można powiedzieć, że jej uczniowie edukacją włączającą są objęci już od kilku lat.
materiał Beaty Góreckiej