zdjęcie poglądowe/fot. GDDKiA Szczecin
Minister infrastruktury zatwierdził program inwestycji, dzięki któremu zapewnione zostały środki na zaprojektowanie drogi.

- Zachodnia obwodnica Szczecina jest jednym z kluczowych projektów, który ma ułatwić transport, komunikację. Ma też podnieść jeszcze wyraźniej walory gospodarcze województwa zachodniopomorskiego - powiedział w poniedziałek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

Aneks do programu inwestycyjnego, dzięki któremu zapewnione będą środki na zaprojektowanie oraz wykup gruntów pod budowę zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6, podpisany został w piątek. Środki przeznaczone na ten cel to 411,2 mln zł.

- Po wykonaniu dokumentacji przejdziemy do fazy budowlanej i tam środki finansowe, które będą zapewnione przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, będą liczone już w miliardach złotych – powiedział Rafał Weber.

- Dzisiaj możemy powiedzieć, że ten wielki proces, na który szczecinianie, mieszkańcy Pomorza Zachodniego czekali wiele, wiele długich lat, o którym bardzo dużo się mówiło, ma zielone światło, ma pozwolenie na to, żeby już się rozpoczął - powiedział wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki. Zaznaczył, że jest przekonany, „iż proces ten zostanie dowieziony do końca i około 2030 r. będziemy mogli przejechać zachodnią obwodnicą Szczecina”.

- Przygotowujemy obecnie projekt budowlany, trwają konsultacje do nowego programu budowy dróg, mają zakończyć się w przyszłym roku. Kiedy będziemy szykować projekt budowlany, uzyskiwać decyzje ZRID i wykupywać nieruchomości, zostanie przyjęty program, który umożliwi dalszy etap realizacji tej inwestycji - powiedział dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.

Inwestycja znalazła się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Przetarg na opracowanie dokumentacji dla drogi - jak przekazała GDDKiA - ma zostać ogłoszony „w ciągu kilku najbliższych tygodni”. Droga ma mieć 50 km długości, zostanie też wybudowany 5-kilometrowy tunel pod Odrą pomiędzy Policami a miejscowością Święta. Zaplanowano podział inwestycji na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo-Dołuje (13,5 km), Dołuje-Police (11,9 km) i Police-Goleniów (22,3 km). Uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w 2024 r.

Zatwierdzony został również program inwestycji dla obwodnicy Mierzyna w ciągu drogi DK10, który pozwoli na dojazd do węzła Dołuje, planowanego w ramach zachodniej obwodnicy.

PAP/mt