Plenery osieckie to kilkanaście spotkań artystów z całej Polski, które odbywały w latach 1963 - 1981. Jednym z najsłynniejszych plenerów był ten, który odbył się w 1967 roku, zatytułowany „Eksperyment w sztuce”.

Zgromadził on trzydziestu dziewięciu artystów i ośmiu teoretyków i krytyków sztuki. Wśród uczestników pojawili się twórcy z Krakowa: Tadeusz Kantor, Jerzy Bereś i Maria Pinińska-Bereś. Piąta edycja zapisała się w historii jako manifestacja happeningu i sztuki akcji.Tadeusz Kantor na plaży w Łazach wystawił „Panoramiczny happening morski”, który na zdjęciach uwiecznił Eustachy Kossakowski. Teraz, dzięki Ance Ptaszkowskiej, kilkadziesiąt zdjęć z happeningu trafiło do Muzeum w Koszalinie i to stało się przyczynkiem do wznowienia rozmów o znaczeniu plenerów osieckich. Zapraszamy do wysłuchania reportażu Katarzyny Kużel „Osieki - dług wdzięczności”.

„Osieki - dług wdzięczności” - Katarzyna Kużel

W reportażu wzięli udział Anka Ptaszkowska - krytyczka sztuki, autorka wystaw, wydarzeń i publikacji.W latach 60. należała do lubelskiej grupy Zamek i współtworzyła Galerię Foksal w Warszawie; uczestniczka pleneru osieckiego w 1967.
Zdzisław Pacholski - artysta fotograf, członek ZPAF. Autor wydarzeń artystycznych (m.in. wystaw z cyklu „Rewizja”). Działacz kultury niezależnej w czasie stanu wojennego; uczestnik pleneru osieckiego w 1967.
Zygmunt Kalinowski, dr hab. – historyk sztuki, historyk architektury, muzeolog; dyrektor Muzeum w Koszalinie
W reportażu wykorzystano fragmenty archiwalnych wypowiedzi Tadeusza Kantora (film dok. Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego) oraz Zdzisława Pacholskiego (film dok. J.Blicharskiego).