fot. pixabay.com
Nasze województwo ma najmniej punktów w przeliczeniu na liczbę odwiedzających region turystów. Jak podkreślają eksperci, chcąc utrzymać wysoki poziom czystego powietrza w strefie nadmorskiej, trzeba budować stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych.

W Polsce jest ok. 10 tysięcy pojazdów w pełni elektrycznych, natomiast aut hybrydowych typu plug-in ładowane z sieci jest ok. 20 tysięcy. W naszym regionie z samochodów elektrycznych korzystają głównie przybywający na odpoczynek. Auta muszą ładować całą noc, ponieważ liczba szybkich ładowarek jest symboliczna. Agnieszka Wojdak z firmy Opal powiedziała, że patrząc na rynek regionalny, po ekologiczne auta sięgają częściej instytucje państwowe, niż osoby prywatne.

- Głównym powodem wyboru elektrycznego samochodu przez instytucje z Koszalina jest obowiązek posiadania ich w swojej flocie do 2023 roku. W mieście jest kilka punktów, które pomagają użytkownikom w ładowaniu. U nas w firmie znajduje się jedna ładowarka na zewnątrz i druga w środku budynku - wyjaśniła Agnieszka Wojdak.

Adam Wosik, który od roku jest użytkownikiem samochodu elektrycznego stwierdził, że w południowej części kraju jest o wiele więcej szybkich ładowarek.

- Droga z Kołobrzegu do Krakowa bardzo mnie zaskoczyła pod względem liczby szybkich ładowarek. W tamtym rejonie co ok. 100 km można spotkać punkt szybkiego ładowania, w którym ładowanie trwa od 10 do 15 min. Niestety na drodze od Szczecina do Koszalina nie zobaczymy ani jednej sprawnej ładowarki - zaznaczył.

Michał Kujaczyński, rzecznik prezydenta miasta Kołobrzeg zapewnił, że przedstawiciele urzędu są już po rozmowach z PKP SA. - Przekazaliśmy część naszej działki na stację ładowania samochodów elektrycznych. Wiemy, że PKP SA dostała już pozwolenie na jej budowę.

Przedstawiciele Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki w Szczecinie zapewniają, że chętnie dofinansowuje taki kierunek dbałości o środowisko.

- Jeżeli wpływają do nas wnioski o dofinansowanie pojazdów elektrycznych, to coraz częściej towarzyszy mu również zakup punktu ładowania. Największym przez nas dofinansowanym projektem był zakup trzech dużych stacji szybkiego ładowania dla Szczecina. Minimalny poziom dofinansowania takiego wniosku wynosi 50 proc. dotacji. Państwowe jednostki budżetowe mogą u nas liczyć nawet na stuprocentowe dofinansowanie kosztów kwalifikowanych - wyjaśnił Andrzej Grzana, Kierownik Zespołu ds. Obsługi Wniosków.

Jak to z samochodami elektrycznymi i ich stacjami ładownia w naszej części województwa jest naprawdę, przyglądał się Jarosław Banaś.

jb/od

Posłuchaj

materiał Jarosława Banasia