fot. GDDKiA Szczecin
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w piątek, że oferty w przetargu na dokończenie budowy obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S6 złożyło pięć podmiotów.
Wszyscy zaoferowali skrócenie terminu wykonania inwestycji do 19
miesięcy i wydłużenie gwarancji na ekrany akustyczne. Ofertę z najniższą ceną - 448,9 mln zł złożyło konsorcjum firm: Polbud Pomorze, Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów oraz Wibra Recycling. Złożone oferty
będą teraz sprawdzane.
Znamy oferty cenowe w przetargu na dokończenie obwodnicy #Koszalina i #Sianowa w ciągu #S6. Wpłynęło 5 ofert - najniższą o wartości 448,9 mln zł złożyło konsorcjum, którego liderem jest firma Polbud Pomorze. Złożone oferty będą teraz sprawdzane.
— GDDKiA Szczecin (@GDDKiA_Szczecin) February 26, 2021
Więcej:https://t.co/9Q09UxLNNt pic.twitter.com/EaTE61tiD9
Obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 ma mieć 21,1 km. Od jesieni ubiegłego roku funkcjonują jej trzy odcinki: od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód, połączenie z ulicą Szczecińską (S11) oraz końcowy fragment obwodnicy od węzła Sianów Wschód. To łącznie około 13 km. Rozprowadzają one ruch z nowej drogi S6, jednak nie dają możliwości ominięcia Koszalina i Sianowa przez ruch tranzytowy. Dlatego konieczne jest dokończenie całości obwodnicy.
Prace na ostatnim odcinku wstrzymano, gdy w listopadzie 2017 roku na placu budowy odkryto znaczne zasoby wód podziemnych. - Na odcinku pięciu kilometrów od planowanego węzła z ulicą Władysława IV i dalej w stronę Sianowa zaczęły pojawiać się wypływy artezyjskie na powierzchnię - można powiedzieć, że znajduje się tam „podziemne jezioro” - mówił wówczas Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.
Badania wykazały, że problem wywołuje woda spływająca pod powierzchnią gruntu i pod znacznym ciśnieniem z Góry Chełmskiej do morza. Każde „przebicie” przez nieprzepuszczalną warstwę gruntu powodowało, że tryskała ona na kilka metrów w górę.
Znalezienie odpowiedniego rozwiązania tego problemu wymagało przeprowadzenia przez specjalistów wielu ekspertyz i badań podłoża. Na ich podstawie projektanci zaktualizowali dotychczasowy projekt drogi od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód. Na przecięciu S6 z linią kolejową Koszalin - Słupsk, zamiast planowanego wcześniej przejścia drogi pod linią kolejową (co powodowałoby ingerencję w masyw Góry Chełmskiej), zaprojektowano nad torami estakadę o długości około 800 metrów.
Zakończenie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiło rozpoczęcie pod koniec grudnia ubiegłego roku przetargu na dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa.
red./GDDKiA/ar