Dodatkowe i częstsze połączenia, nowe i powracające po przerwie relacje – to główne zmiany związane z nowym rozkładem jazdy pociągów Polregio. Korekty dotyczą wszystkich województw, w których kursują pociągi przewoźnika - poinformowało Polregio w komunikacie.
Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 15 grudnia 2024 r.
Dodatkowe codzienne połączenie w województwie zachodniopomorskim pojawi się na trasie Szczecin Główny–Piła Główna–Bydgoszcz Główna. W tym województwie uruchomiony zostanie też – kursujący w piątki i niedziele oraz dni wzmożonego ruchu podróżnych – pociąg przyspieszony Merkury relacji Szczecin Główny–Poznań Główny–Szczecin Główny. Wydłużona zostanie też relacja porannego i popołudniowego połączenia Koszalin–Szczecinek do relacji Piła Główna–Kołobrzeg oraz porannego pociągu Goleniów–Świnoujście do relacji Szczecin Główny–Świnoujście. Pasażerowie będą też mogli korzystać z codziennego, bezpośredniego połączenia Darłowo–Koszalin–Kołobrzeg–Koszalin–Darłowo. Od połowy grudnia zostanie wprowadzony cykliczny rozkład jazdy na trasie Szczecin–Gryfino (odjazdy pociągów w odstępach półgodzinnych w szczycie, poza szczytem co 1-2 godziny). Dodatkowa para pociągów pojawi się w na trasach: Szczecin Główny–Świnoujście–Szczecin Główny, Szczecin Główny–Kołobrzeg–Szczecin Główny, Wysoka Kamieńska–Kamień Pomorski oraz Szczecin–Kostrzyn. W relacji Szczecin Główny–Port Lotniczy Szczecin Goleniów–Szczecin Główny pojawi się nowe, wieczorne połączenie, a pociąg relacji Krzyż–Szczecin Główny będzie kursował codziennie.
Z kolei w województwie pomorskim pasażerowie będą mogli korzystać z dodatkowych połączeń na trasach: Chojnice–Słupsk–Chojnice, Słupsk–Miastko–Słupsk, Malbork–Gdynia Główna–Malbork. Do Bydgoszczy zostanie wydłużony jeden z pociągów dotychczas kursujący w relacji Gdynia Główna–Smętowo, a od 1 stycznia pociąg aktualnie kursujący z Malborka do Gdyni Chyloni kursować będzie od Elbląga, do którego w godzinach porannych dojedzie nowy pociąg z Malborka. Po kilkumiesięcznej przerwie – spowodowanej rozbudową torów – pociągi wrócą na linię Słupsk–Lębork.
W województwie wielkopolskim, poza wymienionymi już połączeniami, w dni robocze zostanie wprowadzona dodatkowa para pociągów kursująca na odcinku Piła–Szczecinek–Białogard, dogęszczająca ofertę poza tradycyjnie rozumianym szczytem przewozowym. W piątki i niedziele uruchomiona będzie dodatkowa para pociągów na trasie Piła Główna–Wałcz.
W województwie kujawsko-pomorskim m.in. zostanie wprowadzona nowa, kursująca codziennie para pociągów w relacji Bydgoszcz Główna–Szczecin Główny przez Piłę Główną, Kalisz Pomorski, Stargard.
Jak podało Polregio w województwie dolnośląskim trasa jednej pary pociągów relacji Wrocław Główny–Bierutów–Wrocław Główny zostanie wydłużona do Namysłowa, a relacja Wrocław Główny–Namysłów–Wrocław Główny do Kluczborka. Pociąg na trasie Wrocław Główny–Częstochowa oraz wszystkie połączenia na trasie Głogów–Leszno–Głogów będą kursować codziennie.
Z kolei w województwie lubelskim będą dodatkowe połączenia w dni nauki szkolnej na trasach Lublin Główny–Łuków Łapiguz–Lublin Główny, w dni robocze będzie kursował pociąg przyspieszony Lublin Główny–Dęblin–Lublin Główny. Ponadto częstotliwość kursowania zostanie zwiększona na trasie Zamość Wschód–Zawada–Zamość Wschód, a liczba pociągów relacji Lublin Główny–Łuków–Lublin Główny przez Lubartów i Parczew wzrośnie z 1 do 4 par. Wydłużona zostanie trasa jednego pociągu Chełm–Rejowiec na Chełm–Lublin Główny (codziennie oprócz niedziel), Zamość Wschód–Lublin Główny na Hrebenne–Lublin Główny (kursy w niedziele) oraz Zamość Wschód–Lublin Główny na Bełżec–Lublin Główny (codziennie oprócz niedziel, poza sezonem letnim).
Jak zapowiada Polregio, w województwie lubuskim pojawią się dodatkowe pary pociągów na trasach: Węgliniec–Zielona Góra Główna, Żagań–Węgliniec, Zielona Góra Główna–Żagań, Rzepin–Frankfurt Oder–Rzepin, Zielona Góra Główna–Szczecin Główny oraz Szczecin Główny–Zielona Góra Główna. Uruchomione zostaną 3 pary pociągów na trasie Rzepin–Kostrzyn–Rzepin. Do stacji Zielona Góra Główna będzie też dojeżdżał wieczorny pociąg dotychczasowej relacji Goerlitz–Żagań. Pociągi Polregio od połowy grudnia będą kursować częściej na liniach: Zielona Góra Główna–Frankfurt Oder, Rzepin–Zbąszynek (kursy wahadłowe skomunikowane w Zbąszynku i Rzepinie), Zielona Góra Główna–Gorzów Wielkopolski (pociąg co 2 godziny), Zielona Góra Główna–Zbąszynek, Kostrzyn–Gorzów Wielkopolski, Krzyż–Gorzów Wielkopolski, Szczecin–Kostrzyn. Wszystkie połączenia na trasie Głogów–Leszno–Głogów oraz pociąg relacji Krzyż–Szczecin Główny będą kursować codziennie. Wakacyjny pociąg Karsibór z Zielonej Góry do Świnoujścia pojedzie w 2025 r. w całości jako przyspieszony z pominięciem Szczecina Głównego, co pozwoli skrócić czas przejazdu o około 45 min. Dodatkowo na terenie województwa zostają otwarte 3 nowe przystanki, na których zatrzymają się pociągi Polregio: Rzepin Miasto, Żary Muzyków oraz Słone.
W województwie łódzkim Polregio uruchomi 5 par pociągów na reaktywowanej po 12 latach przerwy linii 146 Częstochowa–Chorzew Siemkowice. Podróżni będą też mogli korzystać z nowego, bezpośredniego połączenia z Łodzi Fabrycznej przez Tomaszów Mazowiecki i Włoszczowę Północ do Kielc i z powrotem. Dodatkowe kursy pojawią się na trasach Kutno–Toruń oraz Radomsko–Częstochowa–Radomsko.
Polregio poinformowało też, że w województwie małopolskim na trasie Kraków Główny–Podłęże–Kraków Główny (przez stację Kraków Nowa Huta) pojawi się 14 nowych par pociągów. Dodatkowe połączenia zostaną też uruchomione w relacjach Trzebinia–Czechowice-Dziedzice–Trzebinia, Kraków Główny–Kielce Główne–Kraków Główny, Kraków Główny–Bielsko-Biała Główna–Kraków Główny, Zakopane–Nowy Targ (w dni robocze) oraz Kraków Główny–Czechowice-Dziedzice–Kraków Główny. Ponadto 3 pary pociągów relacji Piwniczna–Nowy Sącz będą miały wydłużoną trasę do miejscowości Stróże, jedna para relacji Kraków Główny–Sucha Beskidzka–Kraków Główny dojedzie do Chabówki, a pociąg relacji Oświęcim–Dębica–Oświęcim do Czechowic-Dziedzic.
W województwie opolskim zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na trasach: Opole–Kędzierzyn-Koźle–Opole, Kędzierzyn-Koźle–Racibórz oraz Opole–Strzelce Opolskie. Pasażerowie będą mogli korzystać w weekendy z dodatkowej pary pociągów na trasie Wrocław–Namysłów, a poranne połączenie w tej relacji zostanie wydłużone do Kluczborka.
Przewoźnik podał też, że w województwie podkarpackim od 15 grudnia wydłużona zostanie relacja jednej pary pociągów ze stacji Dębica do stacji Czechowice-Dziedzice, obecnie kursującej do Oświęcimia. Od 22 lutego 2025 r. Polregio uruchomi bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Bieszczadami. Pociąg będzie kursował w weekendy jako przyspieszony w relacji Rzeszów Główny–Ustrzyki Dolne–Rzeszów Główny. Od 10 marca 2025 r. dodatkowo w dni robocze będzie również kursować jedna para pociągów w relacji Rzeszów Główny–Ustrzyki Dolne–Rzeszów Główny oraz Rzeszów Główny–Sanok–Rzeszów Główny. Zwiększy się też częstotliwość kursowania Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej w relacjach z Rzeszowa Głównego do Dębicy, Strzyżowa nad Wisłokiem i Kolbuszowej.
W województwie podlaskim zwiększona zostanie częstotliwość kursowania jednej pary pociągów relacji Białystok–Suwałki–Białystok, która oprócz dni roboczych będzie uruchamiana również w weekendy. Pasażerowie Polregio będą mogli w przyszłym roku skorzystać z wakacyjnego połączenia Białystok–Suwałki–Białystok w piątki, soboty i niedziele od 20 czerwca do 31 sierpnia oraz w dodatkowych terminach: od 1 do 4 maja i 19 czerwca.
W województwie śląskim pojawi się nowe połączenie Częstochowa–Chorzew Siemkowice–Częstochowa. Zwiększona zostanie również częstotliwość kursowania pociągów na trasach: Częstochowa–Radomsko–Częstochowa, Kraków Główny–Bielsko-Biała Główna–Kraków Główny, Trzebinia–Czechowice-Dziedzice–Trzebinia, Kędzierzyn-Koźle–Racibórz. Pociąg relacji Wrocław Główny–Częstochowa od połowy grudnia będzie kursował codziennie, a pociąg relacji Wrocław–Lubliniec w dni wolne dojedzie do Częstochowy.
Polregio poinformowało też, że województwie świętokrzyskim podróżni będą mogli korzystać z nowego, bezpośredniego połączenia z Kielc, przez Włoszczowę Północ i Tomaszów Mazowiecki do Łodzi Fabrycznej i z powrotem. Dodatkowe pociągi pojawią się też na trasie Kielce Główne–Busko-Zdrój. W województwie warmińsko-mazurskim zostanie uruchomione nowe połączenie w bezpośredniej relacji Olsztyn Główny–Ostrołęka.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu (50 proc. plus jeden udział), a pozostałymi udziałowcami są samorządy wojewódzkie. Polregio przewiozło w 2023 r. 97,3 mln pasażerów. To najlepszy wynik w historii przewoźnika. Poprzedni rekord - 89 mln pasażerów przewoźnik zanotował w 2019 r.
PAP/zn