wizualizacja promu Ro-Pax (fot. gov.pl)
W piątek podpisano w Gdańsku umowę na budowę nowych promów Ro-Pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są skarb państwa i Polska Żegluga Morska. Jedną z trzech jednostek otrzyma kołobrzeska PŻB.
- W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA wybuduje trzy promy. Drugi z nich będzie przeznaczony dla kołobrzeskiej Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - powiedział Polskiemu Radiu Koszalin Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM.
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości.
Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19
węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie
liczyła 50 osób.
- Prom będzie budowany wedle najnowszych wymagań środowiskowych. Przede
wszystkim mówimy tu o napędzie gazowym w połączeniu z instalacjami
elektrycznymi, tworzącymi układ hybrydowy - mówi prezes PŻB, Andrzej
Madejski.
Będą to nowoczesne, hybrydowe jednostki napędzane czterema silnikami LNG, ze wspomaganiem bateryjnym. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie.
Satysfakcji z podpisanej umowy nie kryje kołobrzeski poseł Prawa i
Sprawiedliwości Czesław Hoc, który od wielu lat jest orędownikiem
rozwoju PŻB.
- To jest kontynuacja programu „Batory”, czyli to, co zapowiadaliśmy już wcześniej. Nabieramy wiatru w żagle i płyniemy w dobrym kierunku - podkreślił poseł. - Te promy należą się PŻB z siedzibą w Kołobrzegu, bo jest on cały czas na topie żeglugi promowej na Bałtyku i cały czas się wzbogaca. Widzę dla niej świetlaną przyszłość.
- To jest kontynuacja programu „Batory”, czyli to, co zapowiadaliśmy już wcześniej. Nabieramy wiatru w żagle i płyniemy w dobrym kierunku - podkreślił poseł. - Te promy należą się PŻB z siedzibą w Kołobrzegu, bo jest on cały czas na topie żeglugi promowej na Bałtyku i cały czas się wzbogaca. Widzę dla niej świetlaną przyszłość.
Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA to największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, specjalizującej się w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów. Od 2009 roku grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy Ro-Pax dla armatorów z Kanady i Szwecji.
red./mw/kc