fot. pixabay.com
Tysiące dzieci z powodu pandemii musiało uczyć się w formie zdalnej. Niektóre z nich nie miały dostępu do internetu. W związku z tym ujawniło się zjawisko wykluczenia cyfrowego.

Według danych Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów, problem sprzętowego wykluczenia dotyka co najmniej 25 proc. polskich uczniów, czyli około miliona osób. Prawie 1,5 proc. uczniów nie ma w domu komputera ani tabletu. Szacuje się, że smartfona nie posiada nawet kilkadziesiąt tysięcy dzieci. Dodatkowym problemem jest też brak dostępu do szybkiego internetu.

Jak wygląda sytuacja w małych szkołach w regionie? Na początku Renata Pacholczyk wybrała się do Bobolic, gdzie rozmawiała z dyrektorem miejscowej szkoły podstawowej Dariuszem Michalakiem.

materiał Renaty Pacholczyk

Szkoła Podstawowa im. Larysy Ewy Krause w Dąbrowie w gminie Sianów jest dobrym przykładem tego, jak wiejska placówka może walczyć z wykluczeniem cyfrowym dzieci i młodzieży. Od lat zabiega o dofinansowanie z różnych projektów, by odpowiednio doposażyć klasy i uczniów. Więcej w materiale Tomasza Trana.

materiał Tomasza Trana

Wykluczenie cyfrowe ma zniwelować rządowy program wsparcia dla dzieci z rodzin byłych pracowników Państwowych Gospodarstw Rolnych. Laptopy, komputery stacjonarne z dostępem do internetu i niezbędne akcesoria - taki sprzęt dla uczniów będą mogli kupić samorządowcy w ramach programu „Cyfrowa Gmina”. Ruszył już nabór wniosków.

My sprawdziliśmy, jakie jest zainteresowanie tym programem w gminie Biały Bór. Na ten temat Anna Winnicka rozmawiała z burmistrzem Pawłem Mikołajewskim.

materiał Anny Winnickiej