fot. prk24.pl
Nocleg wykupiony, walizki spakowane, ale okazało się, że pandemia i związane z nią obostrzenia pokrzyżowały plany i uniemożliwiły wypad z rodziną. Co zrobić, jeśli opłaciliśmy wyjazd bonem turystycznym? Czy w takiej sytuacji bon przepada?

- Zdarza się, że niektórzy zarezerwowali już i opłacili bonem pobyty w hotelach lub pensjonatach, ale z powodu obostrzeń nie mogą z niego skorzystać. W tej sytuacji podmiot turystyczny który przyjął opłatę powinien zwróć płatność na rachunek bankowy Polskiej Organizacji Turystycznej, oddzielnie dla każdego bonu, którego numer należy podać w tytule przelewu - poinformował Krzysztof Cieszyński, rzecznik pomorskiego ZUS-u.

Jak dodał, pieniądze z niewykorzystanego bonu trafią ponownie do beneficjenta. Należy pamiętać, że bon nie podlega wymianie na gotówkę.

- Jeżeli ktoś nie zdążył skorzystać z tegorocznego bonu, to nic straconego. Można nim bowiem opłacić weekendowe wyjazdy, zimowiska czy wakacyjne pobyty końca marca 2022 r. Nie znaczy, że do tego czasu trzeba skorzystać z noclegu czy imprezy. Można bowiem opłacić bonem rezerwacje na pobyt w późniejszym terminie - zaznaczył rzecznik pomorskiego ZUS-u.

Podkreślił, że impulsem do stworzenia bonu turystycznego była pandemia. Bon miał zrekompensować straty, a także odciążyć finansowo rodziny, które z niego skorzystają.

- Na każde dziecko, na które przyznany jest dodatek lub świadczenie wychowawcze przysługuje bon w wysokości 500 zł. Wyjątkiem są dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością, na które przysługuje „podwójny” bon turystyczny - dodał Krzysztof Cieszyński.

W sumie przygotowano ponad 4,1 mln bonów turystycznych, w tym na Pomorzu 262 tys. Do tej pory aktywowano 1,1 miliona bonów. Bonem można płacić u podmiotów, które zarejestrowały się na liście prowadzonej przez Polską Organizację Turystyczną. Jest ich ponad 17,5 tys. Listę podmiotów można sprawdzić na stronach www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel.

red./rz