fot. prk24.pl
Od wtorku w trybie zdalnym uczy się około 3,8 mln uczniów. W trybie stacjonarnym uczy się teraz 1,4 mln przedszkolaków oraz 1,1 mln uczniów klas I-III szkół podstawowych. Taką naukę mają również uczniowie szkół specjalnych klas IV-VIII - podało Ministerstwo Edukacji Narodowej.

MEN przypomniał we wtorek, że od 24 października br. uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych i wszystkich klas szkół ponadpodstawowych, a także słuchacze placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego mają kształcenie zdalne.

„Łącznie to ok. 3,8 mln osób. W trybie stacjonarnym uczy się teraz 1,4 mln przedszkolaków oraz 1,1 mln uczniów klas I-III szkół podstawowych. Taką naukę mają również uczniowie szkół specjalnych klas IV-VIII. To ponad 33 tys. dzieci, które uczą się w 982 szkołach” - poinformował resort edukacji narodowej.

Zaznaczono, że nauczanie zdalne zostało wprowadzone do czasu zahamowania wzrostu zakażeń.

Przygotowania do roku szkolnego 2020/2021 opierały się na analizie doświadczeń z pracy szkół i placówek w czasie ich ograniczonego funkcjonowania od połowy marca do czerwca 2020 r. Zwrócono uwagę, że w tym czasie edukacja dzieci i młodzieży nie została przerwana, a proces dydaktyczny był kontynuowany. Odbył się m.in. egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny.

Podkreślono, że rozwiązania w zakresie powrotu uczniów do szkół zastosowane w Polsce były podobne do rozwiązań przyjętych w innych państwach europejskich.

MEN poinformował, że w sierpniu przygotowano poradnik „Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19”. „Materiał został opracowany na podstawie informacji zebranych przez kuratorów oświaty od dyrektorów szkół. Poradnik zawiera praktyczne wskazówki, jak organizować nauczanie na odległość czy nauczanie w wariancie mieszanym” - wyjaśniono.

Zwrócono uwagę, że w tym roku szkolnym czas trwania godziny lekcyjnej prowadzonej zdalnie będzie mógł wynosić od 30 do 60 minut. „Wprowadzone przez MEN zmiany pozwalają dostosować czas zajęć edukacyjnych do indywidualnych potrzeb szkoły i charakteru zajęć edukacyjnych. Jednocześnie obowiązuje zasada, że podstawowym wymiarem czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych jest 45 minut" - wyjaśniono.

Podkreślono, że dyrektor szkoły może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w jednostce systemu oświaty zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć.

Wprowadzono także nowe rozwiązania prawne, które zakłada, że indywidualne nauczanie można prowadzić bez bezpośredniego kontaktu uczeń-nauczyciel, a lekcja zdalna może trwać od 30 do 60 minut, zaś nauczyciel może zmodyfikować tygodniowy rozkład zajęć.

Warunkiem prowadzenia zajęć on-line, np. z wykorzystaniem e-materiałów, jest zapewnienie uczniom dostępu do komputera. Według danych z badania PISA 2018 nie wszystkie kraje spełniały ten warunek. W Polsce 96 proc. uczniów zgłosiło posiadanie komputera, którego mogą używać do pracy w domu, co jest wartością wyższą niż średnia OECD (89 proc.).

Poinformowano, że 12 sierpnia br. minister edukacji narodowej przygotował 5 rozporządzeń, które pozwoliły szkołom i placówkom – w razie zagrożenia epidemicznego - wprowadzić odpowiednie, dostosowane do sytuacji rozwiązania.

"Dzięki tym rozwiązaniom na długo przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego dyrektorzy szkół i placówek dostali narzędzia pozwalające na odpowiednią organizację zajęć w szkole, szczególnie, jeśli sytuacja epidemiologiczna zagrozi zdrowiu uczniów" - zaznaczono.

Podkreślono, że nauczyciele i uczniowie w kształceniu na odległość mogą korzystać ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej epodręczniki.pl, którą przygotowało MEN. „Pozwala ona na planowanie procesu nauki zdalnej i monitorowanie postępów uczniów. Dzięki wbudowanym modułom komunikacyjnym umożliwia ona komunikację pomiędzy nauczycielami i uczniami. ZPE korzysta z danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej. Na podstawie tych danych każdy nauczyciel został przypisany do szkoły albo do kilku szkół (dotyczy tych, którzy prowadzą zajęcia w więcej niż jednej szkole)” - wyjaśniono.

Na platformie znajduje się obecnie ponad 15 tys. materiałów, w tym ok. 8 500 interaktywnych e-materiałów, ponad 3 200 scenariuszy lekcji oraz 107 programów nauczania. Od 1 września opublikowaliśmy 280 nowych e-materiałów. Konto na ZPE ma ponad 6,3 mln użytkowników.

MEN zapewniło, że w odpowiedzi na potrzeby szkół na platformie www.epodreczniki.pl systematycznie uruchamiane są dodatkowe funkcjonalności. „Od 26 sierpnia br. zalogowani nauczyciele i uczniowie mają możliwość spotkań on-line z wykorzystaniem zewnętrznych narzędzi do wideokonferencji. Od 22 września br. nauczyciele mają także dodatkową możliwość tworzenia z materiałów na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej ścieżek nauki, dzięki którym mogą ułożyć plan kształcenia” - zwrócono uwagę.

Od 1 marca do początku sierpnia br. liczba odsłon platformy to łącznie ponad 120 mln. Liczba odsłon w okresie marzec-czerwiec wynosiła średnio ok. 1 mln odsłon dziennie.

W ramach projektu „Zdalna Szkoła” wsparcie rządu w wysokości ponad 187 mln zł otrzymało 2 790 samorządów (z 2 790 uprawnionych podmiotów). W maju uruchomiona została druga edycja projektu „Zdalna Szkoła”. Na ten cel przeznaczono 186 mln zł. Wówczas wsparcie uzyskało 2 465 samorządów (z 2447 uprawnionych) na kwotę 170 mln zł.

PAP/rz