fot. GDDKIA/Koszalin
Przetargi dotyczyły zaprojektowania i budowy trzech odcinków drogi S11 Koszalin-Bobolice o łącznej długości 47,7 km. Ich ogłoszenie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad było możliwe dzięki zwiększeniu finansowania inwestycji przez Ministerstwo Infrastruktury o 252,7 mln złotych.

Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Koszalin - Zegrze Pomorskie (16,8 km), Zegrze Pomorskie - Kłanino/węzeł Koszalin Południe (19,28 km) i Kłanino - Bobolice (11,6 km). Przetarg na realizację pierwszego wygrała firma Budimex SA, która zaproponowała jego zaprojektowanie i budowę za 579,81 mln złotych, drugiego - Mostostal Warszawa SA (wartość oferty 478,3 mln zł), a trzeciego - PBDiM Kobylarnia S.A. i Mirbud S.A. (wartość oferty 450 mln zł).

Jeżeli pozostali oferenci w ciągu 10 dni nie odwołają się od wyników przetargów, a postępowania przetargowe pomyślnie przejdą kontrolę prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, to GDDKiA podpisze umowy z wykonawcami. Wiadomo już jednak, że jeden z oferentów odcinków Koszalin-Zegrze Pomorskie i Kłanino-Bobolice złożył skargę do sądu na wyrok KIO dotyczący wcześniejszego wykluczenia z przetargu.

Dzięki tej inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa na odcinku Koszalin-Bobolice o długości 47,7 km. Wybudowane zostaną też cztery nowe węzły drogowe, a węzeł Koszalin Zachód, budowany w ramach obwodnicy Koszalina i Sianowa, zostanie rozbudowany. Nowa trasa w większości będzie poprowadzona nowym przebiegiem, w oddaleniu od obecnej DK11. Ten odcinek umożliwi całkowite ominięcie Koszalina, włączając się w budowaną obwodnicę Koszalina i Sianowa na węźle Koszalin Zachód. Droga wyprowadzi ruch tranzytowy z szeregu miejscowości przy obecnej DK11. Nowa S11 znacząco usprawni dojazd nad Morze Bałtyckie i skomunikowanie Pomorza Środkowego z resztą Polski.

Termin realizacji inwestycji to 36 miesięcy od daty podpisania umowy. GDDKiA zakłada zakończenie realizacji tego odcinka S11 w 2023 roku.

red./ar