fot. archiwum PRK/Przemysław Grabiński
Dzięki współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych i Ministerstwa Obrony Narodowej pociągi towarowe wrócą na fragment nieczynnej linii kolejowej ze Złocieńca do Kalisza Pomorskiego i Drawna. Dziś podpisano wartą ponad 135 milionów złotych umowę na realizację inwestycji.

Dzięki zaplanowanym pracom przywrócony zostanie towarowy ruch kolejowy na nieczynnym od 1996 roku odcinku linii nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem. Jednotorowy szlak będzie przystosowany do przejazdów towarowych pociągów spalinowych. Zapewni to sprawny dowóz sprzętu i towarów do wojskowych bocznic w Złocieńcu, Mirosławcu i Drawnie, bez konieczności przeładowywania ich na lawety tirów. Oznacza to mniej ciężarówek na drogach.

- Po ponad 20 latach przywracamy ruch towarowy na linii prowadzącej do Kalisza Pomorskiego i Drawna. W ostatnich trzech latach przywróciliśmy do ruchu ponad 200 km linii. Cieszę się, że możemy odwracać szkodliwy trend zamykania linii kolejowych, który obowiązywał w Polsce przez wiele lat - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Inwestycja zakłada modernizację i częściową odbudowę 55 kilometrów torów. Na stacji w Złocieńcu powstanie plac ładunkowy o powierzchni ponad 3700 m kw. Będzie do niego przylegać nowa rampa, która pozwoli na sprawne przeładowywanie towarów transportowanych na potrzeby armii.

Pociągi pojadą po nowych torach z prędkością maksymalną 70 km/h. Parametry trasy zapewnią możliwość przewozu ciężkich ładunków i wojskowego sprzętu - takiego jak czołgi czy samochody opancerzone - ważące nawet po kilkanaście ton.

Modernizacja szlaku obejmie także przebudowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowany zostanie m.in. most na rzece Drwa w okolicy Złocieńca. Wymienione będą przyczółki i filary konstrukcji. Nową nawierzchnię i oznakowanie zyska ponad 40 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Drawnie, Kaliszu Pomorskim i Złocieńcu. Zwiększy to poziom bezpieczeństwa na przejazdach.

Prace na linii kolejowej nr 410 będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”. Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prac mają być gotowe do połowy kwietnia. Wtedy też rozpoczną się prace budowlane, które potrwają do 2026 roku. Warta ponad 135 mln zł inwestycja w całości będzie realizowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej.

red./rż/ar