fot. pexels.com
Z informacji UKE wynika, że dwóch operatorów komórkowych nie dostosowało jeszcze swoich cenników do unijnych przepisów dotyczących roamingu. Są to Virgin Mobile i Lycamobile.

Główny specjalista w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej - Łukasz Puchała poinformował, że analiza urzędu obejmuje 98 procent klientów telefonii komórkowej w Polsce. Wynika z niej, że 96 procent klientów może korzystać z zagranicznych połączeń w takiej samej cenie jak w kraju. 2 procent osób nie ma takiej możliwości.

Operatorów, u których stwierdzono naruszenie, wezwano do przedstawienia wyjaśnień. Urzędnicy przygotowują się obecnie do kontroli. Z informacji UKE wynika, że operator Virgin Mobile zadeklarował już zmianę cennika. W pierwszej kolejności urzędnicy będą kontrolować podmioty, wydawać zalecenia, a w dalszej perspektywie nakładać kary.

Czterech operatorów telekomunikacyjnych zgłosiło do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wniosek o dopłaty. Według informacji UKE, są to Polkomtel, Virgin Mobile, NC+ oraz Premium Mobile. Działanie to umożliwia wprowadzenie dodatkowych opłat za połączenia zagraniczne. Firmy muszą jednak udowodnić, że tracą pieniądze, na obecnych rozwiązaniach dotyczących roamingu. Warunkiem wprowadzenia zmian jest zgoda prezesa UKE.

Dopiero w czwartym kwartale Urząd Komunikacji Elektronicznej spodziewa się informacji na temat tego, czy i w jaki sposób unijne przepisy dotyczące zagranicznych połączeń wpłyną na krajowe ceny. W przypadku, gdy klient stwierdzi, że jego rachunek za zagraniczne połączenia wewnątrz wspólnoty jest wyższy, niż wynika to z przepisów, powinien zgłosić reklamacje do operatora komórkowego. Dopiero w przypadku odmowy, może zwrócić się o pomoc do UKE. Zmiany w taryfach roamingowych na terenie Unii Europejskiej obowiązują od połowy czerwca.


IAR/ez